Oční jóga - cvičení pro unavené oči

Zrak dnešního člověka trpí. Trpí víc než kdy jindy. Umělé osvětlení, světelný smog, monitory počítačů a dalších IT zařízení, tohle všechno jsou vlivy, na které není lidské oko historicky zvyklé. Naše oči nejsou uzpůsobeny k tomu, aby se neustále téměř bez pohybu dívaly na nehybnou obrazovku umístěnou jen pár desítek centimetrů před námi. Proto se rychle unavují, postupně degenerují a my trpíme poruchami zraku.

Věděli jste, že každý člověk mrkne během dne (v noci jsme to nepočítali) až 22x za minutu, při čtení knihy (bez ohledu na kvalitu obsahu) mrkne cca 10x, no a při práci na počítači či jiném IT zařízení se frekvence mrkání snižuje až na 8 za minutu. A to je problém.

Mrkání je základ

Mrkáme proto, abychom rovnoměrně a pravidelně nanášeli slzný film na povrch oka. Mrkání je náš přirozený způsob chování nezávislý na naší mysli. Mrkáme podvědomě a nevíme o tom. Hloupé ale je, že po hodinách strávených koukáním do počítače, mobilu či čtení knížky máme tendenci na mrkání jaksi zapomínat. Jednoduché cvičení však může pomoci učinit naše oči zdravějšími a silnějšími.

Mrkání ovlivňuje také ostrost našeho vidění. Díky němu vidíme dostatečně ostře. Kvalitu našeho zraku však také ovlivňuje kolísání vlhkosti vzduchu, jeho teplota (ústřední topení, klimatizace), a mnohé další vlivy okolního prostředí. Pokud k tomu přidáte sledování digitálního zařízení či celodenní práci na počítači, můžete očím zadělat na pořádný průšvih. Jak mu předejít?

Oční jóga cesta ke zdraví

Oční jóga, nebo chcete-li oční gymnastika, vznikla jako soubor jednoduchých oční cviků. Nejsou nijak časově náročné, zvládne je každý a hlavně – pomáhají. Fungují totiž jako přirozená masáž našich očí. Cvičení zabere jen několik minut, a pokud z něj uděláme svou každodenní rutinu (nejlépe před spaním), pozitivní účinky se brzy dostaví.

„Oční jóga oči uvolní a funguje jako přirozená masáž oka. Oku prospívají krouživé pohyby, pohledy různými směry, nahoru, dolů a do různých stran. Cvičení urychlí látkovou výměnu v oku a jeho okolí, což má pozitivní účinky na zrak. Cviky jsou tak vhodné pro všechny, ale nejvíce je ocení ti, kdo pracují několik hodin denně na počítači, a také ti, kterým se zvětšuje oční vada,” vysvětluje Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

To potvrzuje i doc. Mudr. Zuzana Hlinomazová, Ph.D. z kliniky Lexum a dodává: „Oční jóga je také výborným pomocníkem u počínající presbyopie - vady způsobené stárnutím organismu. Cvičení může oddálit nutnost nošení brýlí až o několik let.“


Několik cviků pro zdravé oči

Pravidelné praktikování očních cvičení vaše oči osvěží a váš zrak bude mnohem ostřejší. Zde je přehled několika základních cviků, které vašim očím rozhodně pomohou.

Ale dříve, nežli se pustíme do vlastního cvičení, je třeba věnovat pozornost patřičné přípravě. Před zahájením těchto cvičení se vždy doporučuje několikrát opláchnout oči studenou vodou.

Jako doporučená pozice pro cvičení je uváděn pohodlný sed s rovnýma nohama před sebou. Nezapomeňte držet hlavu a záda rovné. Před začátkem cvičení si odložte své brýle. Proč? Pokud člověk nosí brýle trvale, měl by je rovněž během dne odkládat při každé vhodné příležitosti, kdy je nezbytně nepotřebuje. Tímto způsobem se zrak přirozeně posiluje, zabraňuje se tuhnutí očních svalů i čočky a nebude nutno postupem času užívat stále silnějších a silnějších brýlí.

Nyní přijde rozcvičení. Při něm zavřete oči a kývejte hlavou - dopředu, dozadu, ze strany na stranu a kolem dokola. Tím si uvolníte ztuhlou krční páteř a necháte oči odpočinout. Intenzivnějšího uvolnění spodní části krční páteře dosáhnete kroužením ramen. Nejprve směrem dozadu, potom dopředu. Cvičení opakujte alespoň 15x v každém směru.

Všechna cvičení provádíme jemně, bez přílišného úsilí tak, aby nedocházelo k přílišné únavě očí. Pokud k mírné únavě dochází, ta není na závadu, ale cvičení raději na chvíli přerušíme, oči uvolníme a jakmile napětí zmizí, můžeme ve cvičení pokračovat. Celkově by však cvičení mělo probíhat tak, aby pocity s ním spojené byly pouze příjemné.

Mezi jednotlivá cvičení vkládáme vždy krátké uvolnění očí, které provádíme dvojím způsobem:

  • Ve vzdálenosti několika metrů před sebou si vyhledáme bod, na který se zaměříme zrakem a velice uvolněně jej po dobu 10 až 15 vteřin pozorujeme.
  • Zavřeme oči, hlavu mírně předkloníme a vědomě uvolňujeme oblast očí po dobu 10 až 30 vteřin.

No a nyní vlastní sestava oční jógy – samozřejmě jedna z mnoha. Sestává z 8 cviků, každý z nich opakujeme 10x, nebo v jiném počtu, jen se však snažme každý cvik cvičit ve stejné frekvenci a se stejnou intenzitou:

1.      Ze všeho nejdřív 10× zamrkejte.

2.      Potom se střídavě dívejte nahoru a dolů, toto opakujte 10x.

3.      Následně se 10× podívejte doprava a hned zas doleva.

4.      10× za sebou se dívejte do úhlopříčky – doprava nahoru a pak doleva dolů.

5.      Další úhlopříčka bude opačná, tedy doleva nahoru a pak doprava dolů, opět to celé 10x.

6.      10× zkuste zakroužit očima doprava.

7.      To samé udělejte znovu, ale opačně – kružte očima doleva, opět ve stejném počtu opakování.

8.      Na závěr cvičení 10x zamrkejte.

Tato cvičení je vhodné praktikovat i samostatně, např. každé ráno, nebo každý večer.


Jednoduché, že?


Tak dobrý zvuk a ostrý obraz!


Za odborné podklady děkujeme: Zdraví pro oči.cz, Gemini.cz, Fyzioklinika.cz, Lékárna.cz, Novinky.cz, Yogapoint.cz, Vitalnisenior.cz a Alain Pénichot – Oční jóga – CPress, Praha, 2019.