Přilož ruku, daruj zdraví

Naši předkové, zdá se, věděli velmi dobře, co je pro naše zdraví dobré. Za součást zdravého života a formu prevence či léčby si zvolili mimo jiné masáž. Nějaká forma terapeutické masáže totiž existuje v každé kultuře. Popisy mnoha metod, které jsou používány dodnes, známe z nejstarších dochovaných lékařských textů. Čínský rukopis z roku 2700 př. n. l. doporučuje každé ráno provádět automasáž „proti nachlazení, pro udržení vláčnosti orgánů a jako prevence proti zdravotním potížím“. Podstatně mladší je pak třeba švédská masáž, která se v západních kulturách považuje za základní formu masáže, za masáž takříkajíc klasickou.

Kolik je masáží a jak je dělit

Existuje přes 100 různých druhů masáží vycházejících z různých kulturních základů. Jednotlivé druhy masáží se vzájemně prolínají. Je to díky svébytnosti masérů, kteří se postupem své praxe vyvíjejí, studují různé masážní techniky či terapeutické metody a jejich pochopení vnáší do masáží jejich osobitost.

Existují dvě hlavní skupiny masážních technik, a to masáže plošné, mezi které patří ty, při kterých se se používá tření nebo posun tkáně po spodních vrstvách. K takovým masážím řadíme např. tzv. švédskou masáž, což je ta, kterou v západních kulturách považujeme za základní formu masáže, ale také např. reflexní masáže, aroma masáže, lymfatické masáže, medové a vodní a kdovíjaké ještě jiné. Do druhé skupiny patří masážní technika tlakové, bodové a tzv. liniové. Sem patří akupresura, japonská masáž shiatsu, thajská masáž, baňkování, masáž horkými kameny a mnoho dalších.

Proč chodit na masáž

Kvalitní masáž by si měl dopřát každý minimálně jednou ročně. A to i v případě, že ho ze zdravotních důvodů nic netíží. Základním účinkem masáže je zbavení se stresu. Po jedné masáži člověk pocítí pocit uvolnění, odpočinku a znovuzrození. Veškerý stres nahromaděný po pracovním týdnu, nebo roce, je náhle pryč. Vědecké studie prokázaly, že při masáži se snižují hodnoty hormonu, který „způsobují stres“.

Se stresem souvisí také stav lidského imunitního systému. Lidské tělo, když zažívá stresové situace, produkuje tyto hormony, které ničí buňky, které se starají o údržbu obranyschopnosti lidského organismu. Pravidelnými masážemi se tak nejen zbavuje stresu, ale také předchází nemocem, které mají základ v oslabené imunitě.

Masáže často využívají lidé, kteří mají sedavé zaměstnání. Pracovní doba strávená v jedné poloze způsobuje nečinnost svalů, které se začnou stahovat, tuhnout a začnou vznikat myogelózy. To jsou zatvrdliny svalů, které způsobují různé bolesti zad, hlavy nebo krku. Masáže tyto bolesti úspěšně odstraňují.

Jak správně provedená masáž prospívá tělu a vlastně celému organismu? Při většině masáží se zlepšuje prokrvení svalů a vazivových tkání, snižuje se jejich tuhost a tím se i zmírňuje bolest. Sportovní masáž pomáhá urychlit regeneraci svalů po zátěži a dosáhnout lepší svalové výkonnosti. Reflexní cestou se dají ovlivnit porušené funkce některých orgánů.

Aktivní sportovci by měli navštěvovat masáže pravidelně, aby se tělu dostalo řádného uvolnění. To samé se týká i lidí, kteří pracují v kanceláři, jejichž pohyb je monotónní, nedostatečný a trpí "počítačovými bolístkami". 

A tuhle znáte?

Mezi oblíbené druhy masáží, které mají blahodárné účinky na naše tělo, pak určitě patří reflexní masáž. Nejčastěji se provádí na ploskách nohou, kde se podle tradičních medicínských systémů orientu odráží celé tělo. Reflexní terapie znovu rozproudí zastavenou energii v našem těle, někdy se během ní objeví bolavé místo, které signalizuje určitý problém v některé jeho části. Díky reflexní masáži dochází k prokrvení a uvolnění svalů i odplavení škodlivin z organismu.

Tradiční thajská masáž je prastarým léčitelským uměním, představujícím jedinečný systém technik masáží. Nespočívá jen v působení síly na tlakové body, ale také na uvolnění svalů, kloubů, šlach, chodidel a natažení páteře. Prostředky práce s tělem této unikátní relaxační techniky jsou akupresura a jóga. U thajské masáže především záleží na tom, kdo ji provádí, měl by mít cit a dostatečné zkušenosti, proto doporučujeme nenaletět na líbivá slova nebo nízkou cenu. Pokud už na začátku masáže máte pocit, že něco není v pořádku a že masér svou práci neumí, řekněte stop.

Indická masáž hlavy Champi je ve své domovské zemi součástí každodenního života. Jedná se o masáž zklidňující a relaxační. Velmi účinně působí proti stresu, se kterým se dnes neustále setkáváme. Pokud je aplikována pravidelně, dokáže omezit nebo i odstranit výskyt migrén. Před masáží hlavy se provádí uvolnění ramen, šíje, paží a krku. Indická masáž hlavy se provádí vsedě, klient může být při ní i oblečen. Praktikuje se na těch částech hlavy, které jsou energetickými centry. Na tuto masáž je dobré mít umyté a nenalakované vlasy. 

Havajská masáž je zase právem označována za perlu mezi masážemi. Zaměřuje se nejen na fyzickou stránku, ale navozuje také psychickou a duševní pohodu masírovaného. Vychází z havajské filozofie „huna“, která chápe nemoc a bolest jako stav napětí, které vede ke špatnému toku energie v těle. Využívá se zde jemných táhlých pohybů dlaní, ale i předloktí a případně loktů.

A třeba masáž lávovými kameny je zase jednou z nejlepších terapií na celkovou relaxaci a uvolnění organismu. Jde o aktivní masáž, kterou se masírují všechny svaly a nejde tudíž pouze o přiložení kamenů na tělo. Kameny jsou používány pro svou schopnost odebírat negativní energii, odstraňovat bolesti. Lávové kameny jsou schopny svou vibrací a energií nás energeticky dobít a harmonizovat.

Dobré a špatné pocity. Dobrý a špatný terapeut.

Při masáži mnozí nezažívají jen příjemné pocity. Sem tam hmat pořádně zabolí. Někdo to považuje za signál, že ošetření je opravdu kvalitní, jiný raději vymění odborníka. Masáž by neměla bolet. Pokud však přijdete s blokádou či se svalovými stahy, které chceme speciálními měkkými technikami či reflexní masáží uvolnit, může to i bolet.

Dobrý terapeut by vás měl na začátku masáže upozornit, že mu máte každý nepříjemný pocit naznačit. Zároveň sleduje vaše podvědomé reakce, zda se při některém hmatu nesmýkáte, případně zda neležíte příliš strnule. Nepříjemné pocity při masáži jsou velmi individuální, každý člověk má jiný práh bolesti a vyhovuje mu jiný druh ošetření. Nebojte se komunikovat. Pokud vám něco nevyhovuje nebo naopak, je vám něco velmi příjemné, masérovi to řekněte.

Masáže a psychika

Měli jste toho v práci hodně, reagujete podrážděně na své blízké? Nestíháte uklízet, vařit, rozvážet děti po kroužcích? Zastavte se a jděte na masáž. Má prokazatelně dobrý vliv na psychiku. Doteky maséra povzbuzují tvorbu hormonů štěstí, endorfinů. Produkce stresových hormonů, naopak klesne a imunitní systém se posílí. „Masáž může pomoci tak propracovaným manažerům, tak ženě na mateřské dovolené,“ potvrzuje slova psychoterapeut PhDr. Filip Kollár. Doporučujeme třeba indickou masáž hlavy, u té si odpočinete.

„Protože při ní stačí jen ležet a dovolit někomu, aby se o vás staral, výborně se uvolníte. Na psychiku ovlivňují pozitivně i různé éterické oleje, které se při masáži využívají. Důležité je vybrat si maséra či fyzioterapeuta, jehož dotek vám nebude překážet.“ Některé výzkumy dokonce tvrdí, že osamělí lidé by měli masáž absolvovat častěji. Prý tím zaženou pocit smutku.

„Je to individuální. Stejně se říká, že extrovert chodí na masáž častěji než introvert. Lidé, kterým vadí cizí dotek, si ošetření určitě nevychutnají. Pokud však pocházíte například z velké rodiny, z níž jste naučeni objímat se, a na delší dobu se ocitnete v cizím městě, tehdy může masáž posloužit jako jemná náhrada dotyků.“


Zdroje: wikipedie.cz, webozdravi.cz, Petra Barochová - idnes.cz, Marie Kuncová – masaze-zdravi.cz, masazeprozdravi.cz, zena.aktualne.cz, rehabilitace.info