Tuky. Kamarádi, nebo vrahouni


Už od školní výuky chemie nám vtloukali do hlav, že tuky patří k základním stavebním kamenům lidského (a vlastně jakéhokoli živého) organismu a tedy také k pilířům zdravé a vyvážené stravy. Jenže postupem času, jak populace čím dál méně sportuje a čím dál víc sedí u počítače a tloustne, začalo se slovo „tuk“ používat jako synonymum pro ďábla pekelného, které lze na talíři trpěti snad jen na den páně.

Tuky jsou přitom v lidské výživě velice, velice důležité. Patří totiž k nejvydatnějším zdrojům a zásobárnám energie v potravě, tvoří také jednu ze základních stavebních složek lidské buňky. Dále nás chrání před úniky tepla, umožňují vstřebávání vitamínů, a z tuků, konkrétně cholesterolu, se tvoří některé hormony. Dost zásluh na to, abychom jim věnovali trochu víc zodpovědné pozornosti, co říkáte?

Za vším hledej kyseliny…

Tuky se dělí všelijak, jenže když člověk není chemik, může mu stačit jednoduché třídění. První skupinou, která nás zajímá, jsou nasycené mastné kyseliny. Pamatujte si jejich jméno. Nacházejí se zejména v tucích živočišného původu, v másle, sádle, mléce, vaječném žloutku, u rostlin pak v palmovém a kokosovém oleji. Jejich zvýšená konzumace vede k srdečně-cévním onemocněním. Je tedy jasné, že bychom je měli konzumovat s rozumem. To „s chutí“ už asi dodávat netřeba, chutnají totiž skvěle. Bohužel.

Potom existují tzv. NEnasycené mastné kyseliny. Ale pozor, ty se ještě dále dělí na MONOnenasycené a POLYnenasycené. Většina těch „mono“ je pro zdraví důležitá, pomáhají totiž snižovat hladinu cholesterolu v těle. Jejich zdrojem je např. olivový olej, rostlinné tuky a oleje, najdeme je také v avokádu. Co je mono, je tedy kvalitní a dobré. Ve stravě, nikoli v hudební produkci.

Do těch „poly“ kyselin patří takové, které si naše tělo nedokáže samo vyrobit, tím pádem jsme odkázáni na jejich příjem z potravy. Bohatým zdrojem těchto látek jsou ořechy, ryby a rostlinné oleje. Tahle parta snižuje hladinu cholesterolu v krvi, přičemž nejlepším přítelem člověka jsou – kromě psa – tzv. OMEGA-3 nenasycené mastné kyseliny. A dost již chemie.

Zdá se tedy, že není moudré házet tuky na jednu hromadu. Ne všechny tuky jsou špatné, některé jsou pro nás naopak velmi potřebné. Tuky bychom tedy neměli z naší stravy vyřazovat, měli bychom je ale pečlivě vybírat a hlídat si jejich množství. A kvalitu. Odborníci radí, že tuky by měly být zdrojem našeho denního příjmu energie jen z 35 %. Z toho by dvě třetiny měly připadat na tuky tzv. dobré a pouze zbývající jedna třetina by měla přicházet z té – pro naše zdraví – nevhodné skupiny.

Chvalme rybí olej

Ryby, jak jsme si už říkali, jsou zdrojem tzv. polynasycených kyselin a z nich těch nej nej nejlepších pro lidské zdraví – omega-3 mastných kyselin. Autor tohoto textu si vzpomíná na poslední pobyt v jednom černohorském mořském letovisku, kde na jídelním lístku jedné tradiční balkánské hospůdky našel specialitu podniku s názvem „Omega-3 rybí talíř s hranolkami a tatarkou“, jenže v srbštině.

Omega-3 mastné kyseliny se ještě dál dělí. Já vím, že jsme si slíbili, že s chemií už dáme pokoj, jenže tohle doučování má jednu výhodu – budete se lépe orientovat v nabídce lékáren a e-shopů s potravinovými doplňky. Ono jde o to, že omega-3 se dělí ještě na 2 základní podskupiny (ve skutečnosti se dělí na 3, ale my to trochu zjednodušíme): jedné se zkratkou říká EPA a druhá se jmenuje DHA.

Obě tyto složky jsou nepostradatelnou součástí buněčných membrán, takže jsou opravdu, ale opravdu důležité pro život. Jejich hlavním zdrojem jsou mořské ryby a olej z nich. Zatímco lidé v přímořských oblastech konzumují ryby takřka denně, u nás v Čechách jsou na jídelníčku zastoupeny mnohem méně, než by bylo pro zdraví potřebné. Ano, na úkor jiných tuků. Tuze dobrých, ale…

Proto chvála rybímu oleji, říkají odborníci na lidské zdraví. Jeden rybí olej v sortimentu e-shopu bcare najdete také. Jde o přípravek značky Wallmark, který představuje bohatý zdroj nenasycených mastných kyselin omega-3 EPA a DHA ve vysoké dávce. Použit je vysoce čištěný olej z ryb žijících v ekologicky čistých oblastech kolem Peru. Obohaceno o přírodní vitamín E ve formě d-alfa tokoferolu pro zabránění oxidace a zachování čerstvosti oleje.

Dobré je vědět, že EPA a DHA přispívají k normální funkci srdce. Samotná DHA pak také přispívá k normálnímu fungování mozku a zraku. EPA a DHA – opět spolu - přispívají k normální funkci srdce. DHA – zase na to stačí sama - přispívá k normální funkci mozku a zraku a podporuje duševní vitalitu. No a ten přidaný vitamín E, ten chrání tělesné buňky před oxidačním poškozením volnými radikály.

Jezte 3x denně ryby. A jestli to z nějakého důvodu není možné, užívejte rybí tuk. Denně. Třeba ten, který najdete zde, nebo třeba jiný, to je na vás. Jen dobře vybírejte a na kvalitě nešetřete. Ať víte, co jíte!