Ze slova otužování jde až zima!

Otužování je v poslední době hodně v kurzu. Když jsem i se svými dospělými dcerami skočil na Nový rok do ledového rybníka – tedy až poté, co jsme společnými silami rozbily vrstvu ledu – vyfotil jsem se a poslal tu fotku kamarádovi. A víte, co mi řekl? Ty té módě taky podlehl? Co se dá dělat, do ledové vody se noří celebrity a různí influenceři na sociálních sítích, takže to teď vypadá, že kdo se neotužuje, není in a ti, co se dosud otužovali a nemluvili o tom, vypadají, že se opičí po slavných a známých lidech. Z toho všeho běhá člověku husí kůže!

Můžete vyznávat různé způsoby zdravého životního stylu. Můžete věřit, že právě ten váš funguje. Ale některými věcmi si musíte být jisti. Třeba tím, že otužování má skvělý vliv na posílení imunitního systému i psychické odolnosti. Otužilci nevědí, co jsou virová onemocnění, mají mnohem nižší výskyt vysokého tlaku, mnohem lépe se dokáží vypořádat s alergiemi apod. Zkrátka, otužování je zdravé, velmi zdravé, jen ho nesmíte brát jako trend, ale vnímat ho jako dlouhodobý proces. Proces, který nejen léčí a brání onemocnět, ale také pěstuje vlastnosti jako vytrvalost, pevná vůle a trpělivost. Aby taky ne, skutečným otužilcem se člověk stává teprve po 2 letech pravidelného otužování.

Otužování (s) rozumem

Pokud půjdete na věc rozumně a budete respektovat potřeby a možnosti vlastního těla, pozitiva otužování pocítíte velmi rychle. Základem jakéhokoli otužování je začít denně se sprchovat studenou vodou. Nejlepší je začít vlažnou vodou a postupně ji ochlazovat. Pokud nemáme k dispozici sprchu, nahradíme ji umýváním se ve studené vodě. Měli bychom to praktikovat zásadně ráno. Studenou vodou se můžeme otužovat i večer, tím ale nenahradíme ranní otužování, pouze ho doplníme.

Poslouchejte svoje tělo, nezapomeňte zhluboka dýchat a na studenou vodu si zvykejte postupně. Začněte otužovat nejdřív končetiny. Až si po pár dnech pokožka na nízké teploty zvykne, přidejte nejprve přední část těla (krk, hrudník, břicho), pak boky a nakonec celé tělo. Jak dlouho pod proudem ledové vody vydržíte je jen na vás.

Co vás nesmí mrzet?

·        třetí den je vždycky nejhorší

·        i když se budete otužovat několik let, nikdy to nebude (alespoň prvních pár sekund) příjemné

·        budou dny, kdy v chladu nevydržíte tak dlouho, jako například předchozí den, a je to v pořádku (z dlouhodobého hlediska se ale snažte čas spíše prodlužovat)

Co byste si měli pamatovat?

·        Večer je třeba se otužovat dvakrát déle než ráno.

·        V zimě se doporučuje sprchovat 1–3 minuty, v létě 3–5 minut.

·        Se sprchováním ve studené vodě mohou začít už děti ve věku 2–3 let.

·        Při sprchovaní bychom se měli stále pohybovat, nestát na jednom místě.

·        Sedavá koupel ve studené vodě se nedoporučuje.

·        Pod sprchou se snažíme o dobrou náladu a duševní pohodu, abychom si posilovali pevnou vůli.

·        Hlavu si nenamáčejte – abyste si nenamočili vlasy, můžete použít koupací čepici.

Po dokonalém osušení je dobré vykonávat zahřívací cviky, aby se Vaše tělo zahřálo pohybem, a až potom se nasnídejte. Pokud jste v časové tísni, ranní otužování raději vynechejte, protože otužovat se ve shonu není dobré pro psychiku. Snažte se často nevynechávat večerní otužování, jelikož pravidelný kontakt se studenou vodou je velmi důležitý. Skutečně otužilým se stává člověk asi teprve po 2 letech pravidelného otužování.

Otužování a zdravé tělo

Jedním z hlavních účinků sprchování studenou vodou, je podpora krevního oběhu. Jakmile totiž proud vody zasáhne naši kůži, zúží se krevní cévy v kůži a minimalizuje se oběh na povrchu kůže. Krev v hlubších tkáních tak cirkuluje rychleji, ve snaze udržet naši optimální tělesnou teplotu. 

Správná cirkulace krve ovlivňuje řadu procesů v našem těle a předchází mnoha zdravotním problémům, například:

·        umožňuje efektivní rozvádění kyslíku po celém těle a napomáhá díky tomu správné funkci plic, srdce a svalů

·        rozvádí důležité živiny a udržuje tak naše zdraví a vitalitu

·        pomáhá odvádět odpadní látky z orgánů

·        podporuje obranyschopnost organismu tím, že pomáhá dopravit bílé krvinky tam, kde jsou zrovna potřeba

·        udržuje úroveň naší fyzické energie, přechází únavě a ospalosti

·        dodává zdravou barvu naší pleti a pomáhá pokožku i vlasy vyživovat díky rozvádění nutrientů po těle

·        snižuje riziko mrtvice, infarktu a dalších kardiovaskulárních onemocnění

Otužování a zdravá duše

Můžeme si povídat celé hodiny o tom, co jak studená voda posiluje tělo i ducha. Ale stačí nahlédnout do výsledků výzkumů a hned budeme brát celou věc vážněji. Představte si, že když ponoříte celé tělo do ledové vody o teplotě 4.4 °C, tak za pouhých 20 vteřin ve vašem mozku dojde ke zvýšení noradrenalinu (tzv. hormonu soustředění) o 250 %! A dokonce delší ponor ve vodě o teplotě 14 °C zvýšil noradrenalin o 530 % a známý neurotransmiter dopamin o 250 %.To jsou nebývale velké přírůstky, které chladová terapie nabízí. Dopamin pomáhá s motivací a noradrenalin podporuje chuť do života a potřebu být proaktivní. Tyto látky jsou základní kameny podpory našeho duševního zdraví, které podle statistik v ČR, Evropě i USA zaznamenává od března 2020 větší výzvu, než kdy předtím v historii.

Začíná to… v umyvadle

Jestli vás představa sprchování studenou vodou hned v úvodu zděsila, nebojte, všechno se má dělat postupně. Pro začátek bude bohatě stačit, když se začnete seznamovat s účinky studené vody v obyčejném umyvadle. Na úvod si prostě umyjte ruce a obličej studenou vodou. To znáte, s tím nemáte žádný problém. Když je voda dostatečně studená, tak hned poznáte, že se vám lépe myslí a cítíte se svěžejší. Dalším krokem, jak si můžete postupně zvykat na chlad je ponořit si ruce po předloktí a případně i nohy do kyblíku s ledem nebo si je ve sprchovém koutě osprchovat proudem ledové vody. Stačí 20 sekund a máte splněno! Můžete samozřejmě i déle, ale už malá dávka se velmi pozitivně projeví a to nemluvíme o tom, že jste zkrátka začali. Jste na cestě stát se otužilcem. A být otužilcem neznamená nic méně než přemoci sebe sama!